RPH


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 3
Tarikh                             : 23.4.2013
Masa                              : 3.25 – 4.25
Tahun                            : 3 Bestari
Mata pelajaran           :   Bahasa Melayu Tahun 3
Tema                            :   TEMA 3  – KESIHATAN DAN KEBERSIHAN
Tajuk                            :   Aktiviti di Padang Sekolah

Objektif    :  Pada akhir pembelajaran, murid dapat :
Murid  membaca teks dan mengenal pasti perkataan berimbuhan awalan.
Murid mengambil imlak frasa dan ayat yang dibacakan oleh guru dalam buku tulis.
Standard kandungan :
2.2. Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.4.  Menulis imlak dengan tepat.
Standard pelajaran  :
2.2.1.  Membaca dan memahami perkataan berimbuhan awalan dan berimbuhan akhiran dalam ayat daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul.
3.4.2.  Menulis imlak frasa dan ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dengan tanda baca dan ejaan yang tepat.
Sistem bahasa              :   Imbuhan.
Penerapan ilmu :     Kbt :-  KB – Mengenal pasti                                                                 
                              Kontekstual - Menghubungkaitkan                   
 Nilai     : Kesihatan
BBM      :   Power point, LCD, Lembaran kerja.


Masa / Langkah
Isi Pelajaran
Aktiviti P& P
Catatan

Set Induksi
(5 minit)

Power point, LCd

1.Guru menayangkan slaid  1 murid 1 sukan dan gambar murid sedang bersenam di padang.
2 . Murid  bercerita mengenai  slaid  dan gambar yang ditanyangkan oleh guru.

 BBM
Power point dan LCD.

Kbt :-  KB –  Mengenal pasti                                                                 
 Kontekstual - Menghubungkaitkan                   
Nilai     : Kesihatan

Langkah 1
(10 minit)

Power point. LCD
1. Guru mengaitkan set induksi  dengan tajuk pada hari ini.
1. Murid diperlihatkan gambar-gambar kegiatan aktiviti di padang sekolah.
2. Murid bercerita mengenai gambar yang mereka lihat.

Kemahiran Lisan
Kbt: Menjana idea
Langkah 2
(10 minit)
Power point, LCD, teks.
1.Murid membaca teks yang ditayangkan.
2. Murid mengenal  pasti perkataan berimbuhan  awalan dan akhiran yang terdapat dalam petikan.
Kemahiran menaakul

BBM : LCD dan  power point
Nilai: Kesihatan
Langkah 3
(15 minit)







Imbuhan






Ayat tunggal  dan ayat majmuk.
1  Guru menerangkan dan memberikan contoh-contoh imbuhan.
2.Murid menyebut perkataan berimbuhan dalam petikan seterusnya menyatakan imbuhan dan kata akarnya.
 3.Murid melengkapkan teks dengan perkataan berimbuhan awalan dan akhiran.
4. Murid  membaca petikan yang telah dilengkapkan.

5. Murid diminta membina ayat dengan menggunakan perkataan berimbuhan kemudian membacanya.
BBM : LCD dan  power point
Kbt :-  KB –  Mengenal pasti                                                                 
Sistem bahasa:
Imbuhan



Kemahiran mendengar.



Menjana idea
( 5 minit)
Frasa dan ayat
1.  Murid mengambil imlak frasa dan ayat yang dibacakan oleh guru dalam buku tulis.
2. Murid membaca frasa dan ayat yang telah diimlakkan.
Kemahiran mendengar
Penutup
(5 minit)
 -Rumusan isi
1.Guru merumuskan P&P dengan sesi
 soal jawab bersama murid tentang aktiviti yang telah dipelajari.
BBM:  LCD dan power point.

Nilai : Kesihatan
Refleksi
Syukur Alhamdulillah, aktiviti pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu Tahun 3 berjalan lancar seperti yang telah pun dirancang. Murid-murid menunjukkan minat yang mendalam terhadap tajuk pembelajaran iaitu ‘Aktiviti di Padang Sekolah’. Setiap rangsangan minda yang saya curahkan kepada murid dibalas dengan baik dan aktif. Murid sepanjang rancangan pengajaran ini berlangsung dapat menguasai objektif pembelajaran dengan baik dan cemerlang. Kawalan disiplin murid pada awalnya sedikit longgar di mana murid didapati lambat masuk ke dalam kelas untuk memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran. Ini kerana masa pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan selesai sahaja waktu rehat sekolah. Ini menyebabkan sesi pembelajaran lewat 2 minit daripada yang sepatutnya seperti yang dirancang. Keadaan ini diperbaiki dengan memberi nasihat tegas tetapi berhemah kepada murid akan peri pentingnya menepati waktu. Kemudian, murid juga didapati masuk ke dalam kelas dengan tidak beratur. Situasi ini diatasi dengan memberi arahan agar murid beratur semasa masuk dan keluar dari kelas pada mula dan akhir sesi persekolahan. Berbicara tentang keadaan kelas semasa pembelajaran berlangsung, murid didapati menyediakan persekitaran kelas yang bersih dan kemas. Suasana pembelajaran yang kondusif ini sedikit sebanyak membantu saya dan murid-murid untuk belajar dengan lebih selesa. Sedikit gangguan apabila tidak semua kipas berfungsi lantas menyebabkan murid di bahagian hadapan kelas kurang selesa. Kekurangan ini tidak dapat dielakkan memandangkan masalah ini bersifat teknikal. Namun, keadaan ini menyebabkan murid beralih ke kawasan yang lebih sejuk, menyebabkan taburan tempat duduk di dalam kelas tertumpu ke kawasan yang lebih sejuk.
Set induksi saya mulakan dengan paparan multimedia PowerPoint berkenaan slaid murid sedang bersenam di padang dan melaksanakan program kebangsaan iaitu ‘1M1S’. Saya menjana idea murid dengan bersoal jawab tentang gambar yang dipaparkan. Murid didapati memberi respons yang tepat (pengetahuan sedia ada) dan jawapan yang diberikan adalah bernas dan ringkas. Kontak mata dilaksanakan dengan baik, media pandang dengar juga didapati banyak membantu pemahaman murid. Murid dapat menyatakan bahawa amalan kesihatan adalah penting dalam kehidupan. Rangsangan berbentuk ingin tahu ini menunjukkan murid menguasai Kemahiran Bernilai Tambah (KBT) topik ini iaitu ‘menghubungkaitkan’. Tahniah!
Aktiviti 1 adalah kesinambungan daripada set induksi yang berlangsung sebelumnya. Masa yang diperuntukkan adalah 10 minit. Terkandung di dalam aktiviti ini adalah menjana idea dan menaakul. Teknik pengajaran adalah berasaskan lisan. Dalam aktiviti ini, murid disajikan dengan tayangan slaid PowerPoint berkenaan gambar-gambar aktiviti yang diadakan di padang sekolah. Saya mengaplikasikan gerak geri semula jadi guru dan bentuk penglibatan lisan murid untuk membincangkan gambar yang ditunjukkan. Didapati murid boleh menerangkan aktiviti yang dipaparkan dengan baik. Murid dapat bercerita dengan ringkas akan gambar yang dipaparkan terutama berkenaan program 1M1S.
Aktiviti 2 merupakan fokus utama pengajaran dan pembelajaran iaitu kemahiran menaakul. Aktiviti ini sepatutnya mengambil masa 10 minit di mana murid membaca teks yang dipaparkan pada pemancar skrin (perancangan asal). Semasa aktiviti ini dilaksanakan, didapati murid membaca dengan pantas, kurang daripada 8 minit sahaja aktiviti ini selesai dilaksanakan. Murid menunjukkan gaya bacaan baik berserta sebutan yang jelas dan intonasi yang sesuai. Dengan itu, aktiviti ini singkat berbanding yang dirancang. Murid kemudiannya mengenal pasti perkataan berimbuhan awalan dan akhiran yang terdapat dalam petikan yang telah dibaca. Teknik menyoal ‘membantu dengan memberi petunjuk’ saya guna pakai. Teknik ‘hentian’ juga saya guna pakai dengan menghentikan imbuhan awalan dengan imbuhan akhiran.
Pada Aktiviti 3 pula, saya menjalankan tugas sebagai fasilitator (pemudah cara) yang baik. Sesi pertama ini yang sepatutnya mengambil masa 10 minit namun hanya berlangsung selama 8 minit. Saya berjaya menerangkan imbuhan berserta contoh dengan menggunakan kaedah menerang. Arah permulaan yang menarik dan mengajak perhatian murid turut saya gunakan pada aktiviti 3 ini. Berbantukan paparan PowerPoint sebagai alat bantu mengajar, saya mengarahkan murid untuk melengkapkan teks dengan perkataan yang berimbuhan awalan dan akhiran secara berperingkat-peringkat, secara inklusif iaitu dari yang mudah kepada yang lebih susah. Selepas itu murid juga telah berjaya membina ayat dengan menggunakan perkataan berimbuhan kemudian membacanya untuk diperdengarkan kepada rakan lain. Berdasarkan pemerhatian kasar, didapati murid menguasai kemahiran bernilai tambah yang saya rancang iaitu Kemahiran Berfikir – mengenal pasti.
Turut dilakukan pada Aktiviti 3 adalah sesi kedua iaitu bahagian frasa dan ayat. Sesi ‘Frasa dan Ayat’ ini memakan masa selama 5 minit sahaja. Masa yang terhad ini saya luangkan sepenuhnya bersama murid dengan mengguna pakai Kemahiran Ilustrasi iaitu ‘media pandang-dengar yang merangsang pembelajaran murid’. Murid menggunakan paparan slaid PowerPoint untuk mempelajari hukum imbuhan. Dalam sesi kedua ini, saya dapati mampu membaca petikan yang telah dilengkapkan (berserta imbuhan) dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang sesuai. Fokus pembelajaran murid pada sesi ini dapat disimpulkan secara purata sebagai tertumpu pada lisan positif.
Sepanjang pengajaran dan pembelajaran berlangsung, didapati murid melibatkan diri secara kolektif dan aktif. Murid berjaya mengambil imlak frasa dan ayat yang saya bacakan ke dalam buku tulis. Sedikit arahan penegasan saya segarkan kepada murid memandangkan kawalan kelas semakin longgar pada kala murid menulis ayat yang saya bacakan kepada mereka. Murid yang lemah pula saya dampingi dan ajari dengan lisan positif, penuh kelembutan dan kasih sayang. Alhamdulillah saya berjaya membimbing murid lemah untuk mengikuti pembelajaran ini.
Pada sesi Penutup, saya menjalankan perbincangan rumusan bersama murid dengan menggunakan teknik soal jawab. Saya menanyakan soalan berkaitan susunan topik yang dipelajari hari ini kepada murid-murid. Secara keseluruhan, saya dapati murid mengikuti setiap aktiviti yang saya anjurkan dengan baik. Teknik-teknik pengajaran yang pelbagai menunjukkan kesan yang positif kepada mereka. Nampaknya murid memberi respons yang baik dengan menyatakan isi-isi penting . Dapat saya simpulkan bahawa objektif pengajaran dan pembelajaran saya pada hari ini tercapai dengan jayanya. Selesai sesi pengajaran dan pembelajaran hari ini. Alhamdulillah!
Penilaian Kendiri
Kelebihan (Strengths)
Suara yang lantang dan jelas memudahkan murid-murid memahami apa yang disampaikan. Nada yang lembut tetapi tegas ketika mengajar dapat membantu murid fokus terhadap pelajaran dan keprihatinan guru pada situasi sekelilingnya dapat memastikan murid-murid tidak alpa dan bermain di dalam kelas. Guru juga dilihat sentiasa berinteraksi dengan murid dan sentiasa mendapat maklum balas yang cepat daripada murid. Selain itu, murid-murid kelihatan seronok dan melibatkan diri secara aktif sepanjang aktiviti pembelajaran berlangsung. Murid-murid di kelas ini dapat menerima penerangan dengan baik sekali dan dapat memberi respons yang baik dan saya berpuas hati dengan kerjasama yang murid berikan kepada saya.
Alat bantu mengajar (ABM) yang digunakan amat jelas, mudah dilihat dan dibaca serta tidak melupakan aspek penonjolan bagi mencapai maksud dan tujuan. Penyediaan slaid PowerPoint yang saya siapkan lebih awal telah memberi kesan kepada penjimatan masa yang kritikal dan memudahkan murid menggunakan kemahiran visual bagi niat memahami isi pembelajaran yang dipaparkan. Jenis tulisan dan warna amat saya titik beratkan dalam setiap slaid yang dibina agar bersifat lebih menarik dan efektif.
Duduk secara berkumpulan membolehkan murid membentuk sikap bekerjasama, bertolak ansur dan boleh menerima pendapat orang lain. Melalui cara ini dapat dilihat dengan jelas bahawa mereka mempunyai sikap bekerjasama, tolong menolong dan rela menerima pendapat kawan-kawannya dalam menyiapkan tugasan yang diberi dalam masa yang singkat. Persaingan untuk menjadi yang pertama telah menguatkan lagi semangat mereka.
Kelemahan (Weaknesses)
Antara kelemahan yang dikenal pasti dalam pelaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran ini adalah guru tidak menulis hari, tajuk dan tarikh. Justeru itu tidak hairanlah jika di penghujung sesi pengajaran dan pembelajaran ada murid yang agak keliru apabila ditanya tentang apa yang mereka pelajari pada hari tersebut. Tiada penglibatan secara individu dalam bacaan dilakukan. Murid hanya diminta membaca secara beramai-ramai. Kadangkala guru lupa menyebut nama murid ketika meminta murid menjawab soalan. Soal jawab antara guru dengan murid secara individu juga dilihat kurang dilakukan. Murid dilihat suka menjawab secara beramai-ramai.
Peluang (Opportunities)
Setiap kelemahan-kelemahan yang dikesan perlu diambil serius dan diatasi dengan melakukan penambahbaikan untuk meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran. Saya seharusnya ingat untuk menulis hari, tajuk dan tarikh di papan tulis sebagai langkah awal untuk murid mengetahui apa yang bakal dipelajarinya nanti. Saya juga harus memberi peluang kepada beberapa orang murid untuk membaca secara individu. Dengan cara ini saya boleh mengesan kebolehan membaca seseorang murid dengan lebih tepat. Saya juga harus lebih prihatin ketika sesi soal jawab yang berlaku antara guru dengan murid terutamanya penyoalan secara individu. Saya seharusnya ingat nama semua murid.
Walaupun kaedah yang saya gunakan membolehkan objektif pengajaran saya tercapai, saya bercadang untuk mempelbagaikan lagi kaedah-kaedah dan pendekatan-pendekatan pembelajaran yang lebih menarik agar murid-murid dapat memahami sesuatu topik dengan lebih jelas dan terperinci lagi. Diharapkan kaedah dan teknik yang pelbagai akan menjadikan pengajaran itu menarik dan akan memberi ruang untuk membolehkan pelajar terlibat secara aktif sepanjang sesi pengajaran tanpa rasa jemu dan bosan di samping boleh mempengaruhi intelek, emosi dan minat pelajar secara berkesan.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan